Készítettünk egy kis összefoglalót a lakójárművek gázrendszeréről – mindenkinek, egyszerűen, érthetően!
Gázrendszer: palackban vagy tartályban cseppfolyós állapotban kerül a gáz, így nagy mennyiséget tudunk tárolni ebből az üzemanyagból. Halmazállapot változással, légnemű formában „jön ki” a gáz az adott palackból vagy tartályból. A palackokat csak 80% ig töltjük a túlnyomás elkerülése végett, illetve, hogy legyen helye a folyékony gáznak elgázosodnia.
Lakójárművekbe szerelt gázkészülékekkel, gázrendszerekkel kapcsolatos előírásokat az MSZ EN1948 és az MSZ EN1949. Ezek betartása az esetleges balesetek elkerülése végett kötelező!
Magyar palackot nem lehet használni mozgó járműben, mert balesetveszélyes. Ezek a palackok fel tudnak robbanni amikor túlnyomás keletkezik bennük (pl. nyári, nagy hőségben). Ezért lakó-, mozgó járművekben csak a német palackot ajánljuk mert az biztonságos ilyen körülmények között is. Esetleges túlnyomáskor a biztonsági szelep kiold és a gázt kiengedi a szabadba.
Fontos, hogy a gázpalackokat csak is kizárólag elzárt kifelé szellőző, kifelé nyitható térben szállíthatjuk/tárolhatjuk, pont a balesetek elkerülése végett. Mert a gáz öl!
A használatos gázpalackok többnyire propán-butánnal vannak töltve, ami egy gázkeverék. Ezek a gázok megtartják a saját maguk tulajdonságait. A bután 0 C° alatt folyékony halmazállapotú marad normál (légköri) nyomáson, míg a propán – 40 C° körüli hőmérsékletig még párolgóképes normál nyomáson, így „kijön” a palackból. Ezért télen, nagy hidegekben érdemesebb ezzel a gázzal töltetni a palackokat, mivel a folyamatos fagypont alatti hőmérsékletben a propán-bután gázkeverék fele (propán része) fog csak elfogyni a gázpalackból.
Gázpalackok 10 évig érvényesek, onnantól kell elkezdeni számolni a palack éveit ami a fülébe van beleütve dátum. Amikor letelik a 10 év utána ezeket a lejárt palackokat el lehet vinni hitelesíttetni, így még az élettartamuk +5 évvel egyszer meghosszabbítható.
Lakókocsi/ lakóautónál 2 féle működési nyomással találkozhatunk: 50 mbar és a 30 mbar.
Manapság csak 30 mbar-os rendszereket használunk a lakókocsikban, illetve a lakó autókban. Az 50 mbar-os rendszerek csak német nyelvű országokban voltak használatosak 1995 előtt. Mai készülékek kisnyomással üzemelnek ezért, hogy azokat használni tudjuk le kell csökkentenünk a palackban lévő nyomást egy – a rendszernek megfelelő (30 vagy 50 mbar) kimeneti nyomású – gázreduktorral, hogy el tudjuk juttatni a gázt a készülékünkhöz, hogy az megfelelően működjön. A reduktorokra is speciális előírások vonatkoznak, így pl. háztartási nyomáscsökkentő nem használható. A reduktorok élettartama szintén 10 év, lejárat után cserélendők! Akkor működik helyesen a gázrendszerünk, ha a gáz kék lángon ég – mindenféle füst vagy korom nélkül!
Gázrendszer felépítése: palack- nyomáscsökkentő-kisnyomású gumi gázcső (ami kúpos, menetes csatlakozókkal van ellátva) – fém gázcső – szakaszoló szelep – fém gázcső – gázkészülékek (szakaszoló szelepek külön elzárhatók legyenek)
A készülékekre mindig fém csővel csatlakozunk. Amikor gumicsövet kell beszerelni akkor ott a legrövidebb csövet kell használni. Mostanában gyakrabban találkozhatunk olyan falra szerelhető reduktorokkal, amelyek nem közvetlenül a gázpalackra vannak kötve. A gázpalackot és a reduktort ilyenkor egy közepesnyomású, megfelelő gyári csatlakozókkal ellátott gumigázcső köti össze. A gázcsöveken lévő csatlakozók kivétel nélkül balmenettel vannak ellátva. A gumigázcsövek cseréjét is 10 évente rendeli el a szabvány!
Fémcső: 8 mm átmérőjű az általános, de a nagyobb, több gázfogyasztóval ellátott járművekben lehet 10 mm átmérőjű is. Mindig megfelelően rögzíteni kell ezeket. Acél és rézcső is használható. Az acél csövet felületkezelni kell. A rézcsőnél plusz megerősítést kell alkalmazni amikor roppantják, nehogy rossz helyen nyomódjon meg a cső. (Hajóknál csak rezet lehet használni az állandó magas páratartalom miatt.)
Fémcsöveket csak az erre való kúpos, vágógyűrűs csatlakozókkal szabad szerelni. Ezeknek is kúpos a belseje, így körben azonos mértékben tömít, ezért biztonságos. (atom biztos) Amikor rároppantunk egy ilyen csatlakozót a fémcsőre, az biztos, hogy nem fog szivárogni.
Gázrendszer megbontáskor a gázrendszer tömörségi vizsgálata minden esetben kötelelző!