Legelőször egy tévhitet szeretnénk eloszlatni, miszerint, „amit nem használunk, nem is kopik”. Sajnos állás közben a víz, a pára, a korrózió sokkal nagyobb hatékonysággal támadja járműveinket. Ez még a fűtött garázsban telelőkre is igaz, hát még azokra, melyek a szabadba kényszerülnek e zord napokban. Ezért is fontos, hogy indulás előtt szánjunk időt felszerelésünk átvizsgálására.
Ha jól szellőző vászonzsákban, száraz, fedett helyen tartottuk sátrainkat, egy utolsó „létszámellenőrzésen” kívül már csak egy víztaszító impregnáló réteg felvitele ajánlott. A gyakori tavaszi esőn kívül a nap sem éri közvetlenül a sátorponyvát, így nem csak a beázástól kímélhetjük meg magunkat, de a sátor élettartama is jelentősen megnőhet.
Utánfutó, lakókocsi, lakóautó esetében a teendők sora itt nem ér véget. Legelső feladatunk a járművek biztonsági berendezéseinek vizsgálata. A fékek ellenőrzésekor figyeljük a fém fékvezetékek épségét, a gumicsövek esetleges repedéseit, fékolaj szivárgást. A régóta porosodó fékdobokat, féktárcsákat és fékpofákat a megfelelő fékhatás érdekében, ha tehetjük, sűrített levegővel portalanítsuk. Néhány próbafékezés után javasolt újra átnézni a fékrendszert, mivel a látszólag megfelelő állapotú, régóta álló helyzetben lévő berendezések a hirtelen terhelés hatására gyakran hibásodnak meg. A főfékhengernél illetve fékmunkahengereknél számíthatunk olajszivárgásra. Ha bármi kétségünk támadna, nyomban forduljunk szakemberhez!
Ne feledjük az utánfutók, lakókocsik vonófejét sem. Amennyiben minden szerkezeti egység a szemrevételezés után megfelelőnek bizonyul, tegyünk egy fél marék csapágyzsírt a vonófej vonógömbre csatlakozó részébe. A vonógömb zsírzásától tekintsünk el, ha lakókocsink ú.n. stabilizátoros vonófejjel van felszerelve, hiszen ezek a vonófejek egy vagy több “fékbetéttel” vannak ellátva. Ez esetben a zsírzás – csakúgy, mintha autónk fékét zsíroznánk be – teljesen hatástalanítja a stabilizáló szerkezet működését. Ha nem tudjuk eldönteni, milyen típusú a vonófejünk, ne kockáztassunk, kérjünk tanácsot szakembertől! Egy próba összeakasztást követően a járműszerelvényünk előre-, hátramozgatásával könnyen fényt deríthetünk a vonószerkezet esetleges kopásaira. Nagymértékű kopást a megfelelő alkatrészek cseréjével haladéktalanul szüntessük meg!
Járművünk belseje ennél is több veszélyt és kellemetlenséget tartogathat.
A gázrendszer felülvizsgálatát az EU előírása szerint 2 évente kell elvégeztetnünk, e bizonyítvány nélkül sok európai kempingbe be sem engednek! Ettől függetlenül indulás előtt feltétlenül ellenőrizzük mi is. A gázpalackok szemrevételezésén túl győződjünk meg azok nyomáspróbájának érvényességéről (az érvényesség dátuma a palack fogóján található, új palack esetén 10 év, ennek lejárta után új próba szükséges). Célszerű elvégezni a kiürült gáztartályok feltöltését. Ügyeljünk, hogy a gázpalackot teljes űrtartalmának legfeljebb 80 %-áig töltessük fel annak érdekében, hogy a cseppfolyós PB gáznak a párolgáshoz megfelelő hely álljon rendelkezésére. A palackban lévő gáz pontos mennyiségét egy fürdőszoba mérleggel is könnyen megállapíthatjuk, hiszen a gázpalackon mindig feltűntetik annak üres, gyakran a töltő tömeget is. (1 kg gáz folyékony állapotban kb. 2 liter.). A reduktorok, gumi- és fémcsövek állapotának felmérése, szükség szerinti javítása után kapcsoljuk be és járassunk minden készüléket egymás után öt-öt percet. Így amellett, hogy meggyőződtünk minden készülék működéséről, a PB gáz jellegzetes szaga miatt az esetleges tömítetlenségről vagy füstgáz elvezetési problémáról is tudomást szerezhetünk. Ezek kijavítását bízzuk szakemberre!
Járművünk elektromos rendszerének szintén fő ellensége a hosszú tétlenség. A háromévenkénti kötelező érintésvédelmi felülvizsgálat ellenére is ellenőrizzük le elektromos berendezéseinket, még akkor is, ha azok ősszel még működtek, mivel – mint fentebb említettük – a korrózió könnyen kellemetlen kontakthibát okozhat. Ezen kevés kontaktspray segíthet, az ugyanis nem csak védi, de el is távolítja a rozsdát a bepermetezett felületről. Az akkumulátorok töltöttsége és savszintje is pótlásra szorulhat. A víztartályokat is ideje feltölteni és a vízrendszert vallatóra fogni. Inkább otthon okozzon galibát egy meglazult csőbilincs.
Azért ha már tele a víztartály, figyeljük az időjós jelentéseit, mert egy derült áprilisi fagyos éjszaka sok munkánkat teheti tönkre. Néhány éve egy március végi estén jómagam is megfelejtkeztem erről… E néhány sorban nem törekedhettünk a teljesség igényére, célunk a figyelemfelkeltés szabadidőnk biztonságos és nyugalmas eltöltéséhez.